Blog

Nintendo, toen en nu

Iedereen kent Nintendo wel, of je het nou op de Wii speelde of op je Game pc. Er is niemand die niet af weet van Nintendo. Maar waar is het allemaal begonnen? Hoe is het ontstaan?

Het woord Nintendo bestaat uit drie Japanse kanji tekens. De vertaling ervan in het Engels is “left to heaven’s hands”, dat in het Nederlands zoiets als “in handen van de hemelse handen” betekent.
In de jaren die volgden groeide Nintendo uit tot het grootste speelkaartenbedrijf in Japan. In 1950 werd Hiroshi Yamauchi de baas van het bedrijf. Nintendo bestond uit een aantal onderdelen met verschillende namen.

Speelkaarten

Nintendo slaagde in 1953 in de massaproductie van geplastificeerde speelkaarten in Japan. Dit resulteerde in een deal met Walt Disney. Nintendo ging speelkaarten maken met plaatjes van Disney-figuren erop. Dankzij goede promotie en distributie waren de kaarten een succes. Het bedrijf kreeg in januari van 1962 zelfs een notering op de Osaka Stock Exchange en de Kyoto Stock Exchange. Dit was echter op de zogenaamde “tweede lijst”. Om de spelletjesafdeling te verstevigen werd er in 1969 een productiefabriek gestart in Uji City, een buitenwijk van Kyoto.
In 1970 nam Nintendo afscheid van de speelkaarten en ging zich nu richten op het maken van speelgoed. Het eerste speelgoed, de Ultra Hand werd gemaakt door Nintendo ontwerper Gunpei Yokoi.

Het begin van Videospellen

Nintendo was nu klaar voor de volgende grote stap, het betreden van de videospellenmarkt. Deze was populair gemaakt door het bedrijf Atari. Nintendo wist hoe het in elkaar stak en wilde ervan profiteren.
Het was in die tijd dat de bowlinggekte aan het afnemen was in Japan, dat Nintendo met het idee kwam om oude bowlingbanen op te kopen. Deze werden omgebouwd in videoschietgallerijen ofwel arcades waar het spel Wild Gunman kon worden gespeeld. Door de slechte economische situatie was Nintendo gedwongen om zijn investering in de arcades terug te halen en het geld weer te steken in speelgoed.
In 1975 probeerde Nintendo het weer. Ze zagen dat Amerikaanse bedrijven profiteerden van elektronische spelletjes gebaseerd op Tv-series.

Donkey Kong 3

Donkey Kong 3 werd de eerste exclusieve arcadeconversie voor de Famicom in Japan.
Ook al het werd het een computer genoemd, er was geen toetsenbord of printer, maar er was wel een uitbreidingspoort aanwezig. Het apparaat moest worden aangesloten op de TV. De besturing van de spellen gebeurde via de zogenaamde controller. De controllers van de Famicom hadden de vierpuntsdruktoets, net als die van de Game & Watch games, samen met de A, B, start en select knoppen.

 

 

 

Show More

Tim

Related Articles

Geef een reactie

Back to top button
Close
Close